זה לא סוד שרכבים חשמליים לאט לאט מכסים את כבישי ישראל , זה ברור שהעולם הולך לשם ובעוד כמה שנים כבר לא נראה רכבים שמונעים בבנזין כלל . אחד המותגים הבולטים שהגיעו ארצה לא מזמן וכבר רואים יותר ויותר ממנו על הכביש הנו טסלה מותג חשמלי אמריקאי של איילון מאסק שאת רוב הונו עשה מטסלה וזה לא במקרה .
במאמר הבא נעשה סקירה מקיפה על הדגם הפופולרי בשוק הישראלי -טסלה מודל 3
רקע
טסלה מודל 3 היא מכונית משפחתית בגודל בינוני (4 דלתות סדאן) היא מוצאת ב-3 רמות גימור הבסיסית rear-wheel driveבאמצע long range והמאובזרת ביותר היא הperformance וההבדלים בין הגרסאות הם בביצועים בטווח הנסיעה ובאבזור.
אורכה של הטבלה מודל 3 הוא 469 ס״מ רוחבה 193 ס״מ וגובהה 144 ס״מ בסיס הגלגלים עומד על 288 ס״מ ותא המטען 425 ליטר (קדמי 85 ליטר , אחורי 340 ליטר) ומשקלה החל מ1610 ק״ג בדגם הבסיס.
עיצוב
מי שעיצב את הטסלה מודל 3 הוא פרנץ פון הולצהאוזן שהוא גם המעצב הראשי של טסלה . והחזון שלו היה שהטסלה מודל 3 תהיה כמו האודי a4 ומרצדס c קלאס אבל יהיה בה הכל: טווח נסיעה , מחיר נוח וביצועים . והוא לגמרי עמד בזה מדובר בעיצוב מודרני ונקי ומינימליסטי עם שלל החידושים ואפליקציות מאוד מעניינות.
החברה תכננה לעשות שימוש בטכנולוגיה שיושמה במודל s של החברה והיא תוכננה להיות 20% קטנה מהs ובעלת עיצוב ייחודי . הסטלה מודל 3 תוכננה עם חזית אטומה מכיוון שאין צורך לצנן את המנוע וזה שומר על קו עיצובי נקי וייחודי.
מנוע וביצועים
לדגם הבסיסי הנעה אחורית בלבד והיא מוצאת עם 275 כ״ס ומאיצה ל100 קמ״ש תוך6.1 שניות ומהירות מרבית של 225 קמ״ש , בדגם long range מגיע עם הנעה כפולה 441 כ״ס ותאוצה של 4.4 שניות ל100 קמ״ש מהירות מירבית של 233 קמ״ש ובדגם המאובזר ביותר performance גם הנעה כפולה 513 כ״ס 3.3 שניות ל100 קמ״ש זה נתון מדהים שלא מבייש רכבי על וכל זה באמצעות מנוע חשמלי.
טווחי נסיעה וטעינה
טווחי הנסיעה בדגם הבסיס עומד על 448 ק״מ בנסיעה משולבת (5:30 שעות טעינה ביתית) , בדגם האמצעי 560 ק״מ (7:30 שעות טעינה ביתית) ובדגם המאובזר 567 ק״מ (8:15 שעות לטעינה ביתית ) ** עמדה תלת פאזית 11 קילוואט בזמני טעינה מהירים אפשר להגיע לטעינה מלאה תוך 20-35 דקות בלבד
אבזור ובטיחות
בטסלה שמו דגש עיקרי על תחום הבטיחות והאבזור השלדה עשויה פלדה ואלומיניום היא קיבלה את הציון הגבוה ביותר במבחני הריסוק האמריקאים ומפרט הבטיחות שלה כולל את שלל המערכות החדשות שקיימות היום בשוק כמו: בלימת חירום , התראה סטיה מנתיב, התראה על שינוי נתיב וחניה אוטומטית , מעבר לכך היא מצוידת גם בעצירה אוטומטית ברמזור אדום ובתמרור עצור , ניווט אוטומטי ונהיגה בהתאם לניווט כולל עקיפה אוטומטית של רכב איטי פניה במחלפים לפי ניווט והחלפת נתיבים. היא יודעת למצוא מטענים מהירים לאורך הדרך אם מזהה בכך צורך , זיהוי עצמים מסוכנים תמרורים ונתיבים וכן מצלמות היקפיות 360 שמצלמות כל הזמן מה קורה סביב הרכב גם כשהרכב בחניה , זה מאוד יעיל בטח במדינה כמו שלנו שאנשים פחות נזהרים בלשון המעטה.
בתחום האבזור כולן מגיעות עם גג מלא זכוכית פנורמי (לא נפתח) , מסך מגע מרכזי 15.4 אינצ המספק את מירב המידע שצריך ואת פונקציות הבידור והמזגן, פתיחה והנעה ללא מפתח אלא ע״י כרטיס תקשורת או על ידי בולוטות מהטלפון .
ברמת הגימור הבסיסית מקבלים מערכת שמע בסיסית מושבי בד , מראות צד מחוממות וחשמליות , מערכת ניווט מפות . בדגם לאחר מכן תקבלו מערכת שמע משודרגת ריפודי עור שמתכווננים חשמלית ומחוממים , וברמת הגימור הבכירה תקבלו גם מושבים מחוממים מאחור מפות לוויין קישורים למדיה ומוסיקה כולל דפדפן , תקבלו גם גאנט 20 עם ברקסים משודרגים בצבע אדום (בדגמים הבסיסיים 18,19 אינטש) .
תמורה למחיר
למרות שמחירה רק ממשיך לעלות כל הזמן עדיין התמורה למחיר בטח בגרסאות המאובזרות הוא טוב. כרגע בארץ אין לה מתחרה ישירה שיכולה לתת מענה כמו שמקבלים בסטלה , אך לאט לאט עם התפתחות השוק של הרכב החשמלי אולי טסלה תהיה בבעיה והם יצטרכו לחשוב שם על עדכונים בהתאם לשוק.
כמובן חשוב לציין שמדובר ברכב חשמלי ככה שאין צורך בטיפול תקופתי במוסך של שמנים וכד׳ רק לאחר 50,000 ק״מ יש צורך לבדוק בלמים ולהחליף פילטרים שזה זניח ובטח יחסוך הרבה זמן לאנשים שמדי שנה הולכים למוסך.
גם החשמל יותר זול מהדלק שרק ממשיך לעלות ושלא נדבר על זיהום האוויר שלא תורם לאף אחד וכל זה עומד לזכותה.
סיכום
אין ספק שההגעה של טסלה לארץ שינתה מעט את חוקי המשחק והכניסה חלק גדול מהיצרניות לבעיה . היא חדשנית טכנולוגית ונראית נהדר . המחיר שלה בהחלט שווה את החבילה שמקבלים ולא סתם אנו רואים יותר ויותר טסלה על כבישי ישראל .
כיום לטסלה אין אולם תצוגה רשמי בארץ ומי שמעוניין להזמין אותה לרוב עושה זאת האתר שלהם באינטרנט שמאוד נוח וקל לשימוש.